رهبری

هنوز از شبانی کردن خود راضی نیستیم…

مقالات
05.13.2019

یادداشت ویراستار: در اینجا در مورد باب و مشایخی که با او همکاری می کنند بخوانید.

****

چند روز پیش یکدفعه فکر کردم، “اِستَن و ماریا (اسامی واقعی آنها نیست) کجا هستند؟ چند هفته ای آنها را در کلیسا ندیده ام. روز بعد یک نفر به من گفت که آنها به خاطر چیزی که در یک کلاس گفته شده بود، کلیسا را ترک کردند. آنها به من یا به کس دیگری که من می شناسم، چیزی نگفتند. اما یکدفعه رفتند.

خبرهایی مانند این دشوار است. به مدت بیست سال این زوج را تغذیه کردم، محبت کردم، و برای آنها زحمت کشیدم. مراسم جشن عروسی این خانواده را برگزار کردم، به آنها در نجات دادن ازدواج یکی از فرزندانشان کمک کردم، و پیوسته برای آنها دعا کردم. بعد آنها رفتند.

حقیقت این است که این کار یکدفعه اتفاق نیفتاد. به نظر من اینطور بود، اما حرفی که آنها را رنجانده بود تا مدتی در درون آنها باقی مانده بود و باعث خرابی می شد. در نهایت آنها به دنبال کلیسای دیگری بودند. بعد از هفت هفته که کلیسای ما را ترک کردند، با آنها تماس گرفتم. (هفت هفته؟! من احساس دستپاچگی می کنم از اینکه چنین چیزی را می گویم.) بدیهی است که اِستَن و ماریا باید چیزی می گفتند. اما مسئولیت من به عنوان یک شبان این است که بدانم گله ام در چه موقعیتی است، و ای کاش زودتر این موضوع را می دانستم.

بنابراین باید چه کار کنم؟ این شرایط باعث ایجاد یک فوریت تازه ای در ایده و نظر من در رابطه با بهتر شبانی کردن گله ام، شد. من متقاعد نشده ام که کلیسای ما، کاری را انجام می دهد که پولس به عهده مشایخ افسس گذاشت: “مراقب خودتان و مراقب تمامی گلّه باشید، گله ای که روح القدس شما را بر آن ناظران ساخت تا مراقب کلیسای خدا باشید.”

 

ما در حال حاضر چه کاری انجام می دهیم؟

در حال حاضر چه کار می کنیم؟

هر ماه، مشایخ کلیسای ما برای اعضا، به اسم دعا می کنند، تا جاییکه برای همه اعضا دعا می کنیم. هر هفته، برای اعضایی که نام آنها در وبلاگ من نوشته شده دعا می کنیم. هر هفته، اعضای کارکنان درخواستهای دعای جماعت را جمع آوری می کنند. هر هفته، اعضای کارکنان در مورد نیازهای شبانی در زمان حاضر صحبت می کنند. و هر سال، مشایخ، اعضای کلیسا را مورد تجدید نظر قرار می دهند تا از اعضای فعلی نگهداری و حمایت کنیم.

اگر شما در یک گناهی گیر افتاده اید که بر زندگیتان حکمفرماست، متحمل غم و اندوه بزرگی شده اید، یا یک بیماری شدیدی دارید، ما مراقب جان شما خواهیم بود. اگر به مشارکت، مکالمات روحانی، شریک دعایی، و تشویق و دلگرمی نیاز دارید، ما خدمات روحانی داریم. اگر می خواهید در مورد الهیات، دیدگاه دنیا، تفسیرها، موعظات آموزنده، یا فقط درباره کتاب مقدس تعلیم بگیرید، ما خدمات روحانی برای این کارها هم داریم.

اما اعضا چه می شوند، اعضایی که عضو هستند اما شناخته شده نیستند یا از ما کمک نمی گیرند؟ اگر شخصی 50 % از اوقات در جلسات یکشنبه شرکت کند و اساساً این تنها کاری باشد که انجام می دهد، آیا مشایخ قانع می شوند؟ آیا می توانیم بگوییم که ما محتاطانه مراقب آنها بوده ایم؟ آیا نظارت داشتن بر زندگیشان چیزی بیش از این نیست؟ اگر اینطور است، ما چگونه این کار را انجام دهیم؟

 

ما می خواهیم چه کار کنیم

من به مدت طولانی با این سؤالات دست و پنجه نرم کردم. من کار مهم و تأثیر گذار ریچارد باکستر، کشیش اصلاح شده، را خوانده ام و به این نتیجه رسیدم که ملاقات سالانه با هر خانواده، متعلق به عصر و دوره دیگری بود. باکستر، مدارس عمومی، تمرین گروه مارش نظامی، ورزشهای کشوری، فوتبال، شنا، و لیگ گلف، کابین هایی (کلبه) در شمال، حمام عروسی، و جشن تولدها را نداشت، درست است؟ او یک شهر کوچکی متشکّل از 800 خانواده داشت.

به این معنا که، نیاز اساسی مشایخ برای شناخت گلّه شان تغییر نکرده است. این به عنوان اصل اساسی شبانی کردن باقی می ماند.

حال هدف ما چیست؟ من می خواهم هر عضوی از کلیسای باپتیستِ (تعمیدی) سنگ زاویه (کُرنِر اِستون)، مراقبت شبانی مرتب و پیوسته مشایخ را تجربه کند. پس این برنامه من برای انجام این کار است.

1.با مشایخ خود، ماهیت ضروری کلیسا و مسئولیت ما برای مراقبت از هر عضو را مورد تجدید نظر قرار دهم.

همیشه این موضوع چالش برانگیز است که مسائل اصلی را به عنوان مسائل اصلی حفظ کنیم. من می دانم که باید با این تمایل در خود بجنگم که می خواهم به جای تمرکز بر حساس بودن نسبت به مردم، بر روی وظایف و تکالیف متمرکز شوم. و اگر کلیسا در حال رشد است و بودجه تأمین می شود، پس به راحتی می توان فرض کرد که همه چیز خوب پیش می رود. آیا واقعاً مهم است که یک یا دو نفر در طول مسیر بیفتند؟ اما من به یاد می آورم که عیسی با آن 99 گوسفند راضی نبود، وقتیکه یکی از آنها گُم شده بود.

  1. یک دید و رویای واضح و روشن برای خدمت روحانی به وجود آورم، که شامل مراقبت از همه اعضای گلّه می باشد.

عضویت کلیسا، اساساَ این نیست که داوطلبانی را استخدام کنیم که خدمات روحانی بهتر پیش بروند. عضویت کلیسا یک تعهد برای کمک به یکدیگر است تا بتوانیم به راه خود ادامه دهیم تا به آسمان برسیم. من نمی خواهم که کلیسا به خاطرِ وجود شیرخوارگاههایی با کارکنان خوب و تسهیلات تمیز، راضی و خشنود باشد، بلکه می خواهم به سوی هدفی پیش برود که هر عضوی را به طور کامل در مسیح نشان دهد.

بسیاری از اعضای ما، جنبه هایی از این مسأله را در گروههای کوچک خود تجربه می کنند. اما ما می خواهیم هر عضوی را به طور کامل در مسیح نشان دهیم، نه فقط افرادی را که در گروه کوچک هستند.

  1. شبانی کردن را به شکلی برنامه ریزی کنم که بر پایه روابط باشد، نه بر پایه عکس العمل نشان دادن نسبت به مسائل و مشکلات.

در حالیکه این کار را انجام می دهید، باید به سه مسأله مهم توجه کنید: (الف) مطمئن باشید که اطلاعات درست و مناسب را دارید. غیر ممکن است که بتوانیم از گلّه مراقبت کنیم، مگر اینکه بدانیم آنها در چه جایگاهی قرار دارند. (ب) هر عضوی را تحت مراقبت و نظارت یک شیخ خاص قرار دهید. (پ) مشایخ را رهبری کنید تا برای مراقبت از هر عضو، طرح و نقشه ای داشته باشند.

مشایخ نمی توانند فرض کنند که هر عضوی منتظر نظارت شخصی می باشد، یا آنرا می طلبد. باید به هر عضوی، این فرصت را داد تا با شیخ خود رابطه برقرار کند تا به مرور زمان مکالمات آنها عمیقتر شود.

این طرح و نقشه زمانی آغاز می شود که یک شیخ با اعضایش تماس می گیرد تا بداند که آنها چه درخواستهایی برای دعا دارند. در نهایت، مشایخ سعی می کنند که در مورد نگرانیها و دلواپسیهای خاص آنها در خانواده، زندگی یا کلیسا آگاه شوند و در مورد خدمات روحانی که می تواند به آنها کمک کند، اطلاع رسانی کنند. امیدوارم، مشایخ بتوانند کمک کنند که هر عضوی بتواند هدفهای روحانی برای یک سال خود داشته باشد و بعد به رابطه خود با آن عضو ادامه دهد تا آنها را تشویق کند، به آنها مشاوره بدهد، و برای آنها دعا کند.

 

سؤالات خوب بپرسید

برای رسیدن به این اهداف لازم است که مشایخ بدانند که چه سؤالات خوبی را بپرسند.

سؤالاتی مانند:

  • چه چیزی بیشترین سهم را در رشد روحانی شما دارد؟
  • شما به عنوان یک ایماندار دوست دارید در سال آینده به چه شکلی رشد کنید؟ آیا اهداف روحانی خاصی دارید که من بتوانم در رسیدن به این اهداف به شما کمک کنم؟
  • بزرگترین ترسهای شما چیست؟ کشمکشها؟
  • در چه قسمتی از کلیسا شرکت دارید؟ کلیسا چگونه بر مسیر زندگی شما به عنوان یک ایماندار تأثیر گذاشته است؟ چه چیزی مفید بوده است؟ چه چیزی زیان آور بوده است؟
  • آیا در حال حاضر به کسی بشارت می دهید؟ در مورد شرکت در مطالعه کتاب مقدس، دعا و هدیه دادن به کلیسا بگویید. آیا می خواهید در این نواحی رشد کنید؟
  • خانواده شما چطور است؟ چه خوشی یا دلواپسیهایی با آنها دارید؟
  • مشایخ چگونه می توانند برای شما دعا کنند؟

 

یک شیخ همه چیزهایی را که اعضا می گویند به همه مشایخ گزارش نمی دهد. بلکه خلاصه ای از آن و موارد خاص و ضروری مطرح می شود تا همه مشایخ بتوانند بهتر دعا کنند و تعلیم دهند.

من دیروز با اِستَن و ماریا تماس گرفتم. می خواستم بدانند که به آنها اهمیت می دهم، دلم برایشان تنگ شده، و می خواستم به ارزش آنها اشاره کنم. نمی دانم که آیا آنها برمی گردند. قطعاً امیدوارم که برگردند.

در عین حال، من می خواهم هر عضوی بداند که می تواند به افرادی وصل شود و نگرانی خود را با آنها مطرح کند، افرادی که آنها را می شناسند، آنها را دوست دارند، برای آنها دعا می کنند و آنها را هدایت می کنند.

در طول شش ماه، من اطلاعات به روز شده را به شما می دهم. در حال حاضر شما چه فکری می کنید؟ آیا بخشی از کلیسایی هستید که این کار را انجام داده و به خوبی پیش رفته است؟ شما چه ایده و نظری دارید؟