شاگردی

من چگونه روابط مربوط به شاگرد سازی را انتخاب و برنامه ریزی می کنم

مقالات
05.13.2019

یادداشت ویراستار: اخیراً یکی از مشایخ (مُرشدان) جدید از یک مُرشد باتجربه تر در کلیسای خودش سؤال کرد که او چگونه فرصت می کند به شاگرد سازی مردان جوان در ایمان و بشارت دادن بپردازد. البته، این مُرشد جدید یک شغل سختی در واشنگتن دی. سی دارد، کارهای خانه و بچه ها، مسیر طولانی تا محل کار، و همه وظایف دیگری که به عهده مُرشدی می باشد که جزئی از کارکنان کلیسایی نیست. قطعاً وقت کمی برای شاگرد سازی و بشارت باقی می ماند، اینطور نیست؟ پاسخ این مُرشد این است، اکثر چیزهایی که او بیان می کند از سؤال کردن و مشاهده مُرشدان دیگر می باشد.

****

هر روز، من سعی می کنم که با کسی به دلایل زیر ملاقات کنم:

(1) آنها را شاگرد سازی کنم (اکثر ملاقاتها)، (2) خودم شاگرد سازی شوم، یا (3) بشارت دهم. این قبل از کار یا در طول نهار اتفاق می افتد. هدف من این است که یک ملاقات در روز داشته باشم. اگر وقت آزاد داشته باشم، سعی می کنم آن وقت را به کسی اختصاص دهم که برای مدتی با او ملاقاتی نداشته ام یا آنرا به یک شخص جدید اختصاص می دهم. اگر با شخص جدیدی ملاقات می کنم، ممکن است بعد از آن به طور مرتب با آنها دیداری نداشته باشم یا شاید هم دیدارهای مرتبی با آنها  داشته باشم، این فقط می تواند یکی از ملاقاتهای خارج از برنامه باشد- و اکثر اوقات همینطور است. اگر این ملاقاتها با یکی از اعضای کلیسا و یکی از ملاقاتهای خارج از برنامه باشد، سعی می کنم که آن عضو را به یک نفر وصل کنم، در غیر اینصورت به او پیشنهاداتی می دهم که به یک نفر وصل شود.

من همه ملاقاتهای خود را آزاد می گذارم و اغلب اوقات به خاطر اولویتهای خانوادگی و/یا الزامات کاری ملاقاتها را لغو کرده یا به وقت دیگری موکول می کنم.

باعث برکت من است که یک شغل انعطاف پذیر و یک رئیس حمایت کننده برای انجام این کارها دارم. رئیس من می داند که قبل از کار و در طول نهار با مردم ملاقات می کنم و تا زمانیکه کارم را انجام می دهم و در دسترس و پاسخگو می باشم، هیچ مشکلی با این مسأله ندارد. اطمینان حاصل کنید از اینکه رئیس شما حمایت کننده باشد.

من از طریق آیفون از تقویم گوگل برای برنامه ریزیهای خود استفاده می کنم و همیشه سعی می کنم جلسه بعدی خود را با شخص مورد نظر، در انتهای جلسه فعلی تنظیم کنم.

در حال حاضر، هر شخصی را یک بار در ماه می بینم و گاهی اوقات در طول کمتر از یک ماه با افراد ملاقات می کنم. بعضی از این ملاقاتها خارج از برنامه می باشد و بر حسب خواهش افراد می باشد.

من در مکانهایی ملاقات می کنم که نیازی به خریدن چیزی نباشد یا فقط یک چیز کوچک می خرم. اکثر اوقات در غذاخوری ها یا بوفه ها ملاقات می کنم. شما می توانید پول زیادی صرف غذایی بکنید که احتیاجی به آن ندارید. من قهوه و نهار خودم را می برم. دوست دارم که برای دیگران نهار بخرم، اما این به عهده افرادی می باشد که از عهده خریدن آن بر می آیند.

من اهداف گوناگونی در شاگرد سازی خود دارم، و مردانی را شاگرد سازی می کنم که در مراحل مختلف بلوغ هستند. یکی از مسائل خاصی که در مورد آن با مردها بحث و گفتگو می کنم، مشاهده تصاویر مستهجن و خود ارضایی (استمنا)، مردانگی، کشمکشهای دشوار خانوادگی، و آموزش خواندن و درک بهتر کتاب مقدس می باشد. بعضی از آنها، مسیحیان جدید می باشند و بعضی دیگر نسبتاً بالغ هستند. گاهی اوقات ما یک کتاب را با هم می خوانیم؛ گاهی اوقات به فهرست سؤالاتی می پردازیم که آنها با خود می آورند. گاهی اوقات تعالیمی را که در روز یکشنبه شنیده اند، مرور می کنیم یا به عبارت بعدی تعلیم روز یکشنبه می پردازیم. من سعی دارم که ملاقات با افراد بالغتر را در اولویت قرار دهم تا تأثیر آن به افراد نابالغتر منتقل شود با این امید که افراد بالغتر، شاگرد سازی یک گروه از مردان دیگر را شروع کنند.

من سعی می کنم که تدارکات لازم برای این ملاقاتها را کمتر کنم. بنابراین، کتابهایی را با مردان دیگر می خوانم که قبلاً آنها را خوانده ام، یا از عباراتی در کتاب مقدس استفاده می کنم که به طور عمیق مطالعه کرده ام. این لیستی از بعضی از کتابهایی می باشد که غالباً استفاده می کنم: شناخت خدا، وقتیکه مردم بزرگ هستند و خدا کوچک است، اقتدار و مسئولیت مردانه، دعوت به اصلاح روحانی، تصویر بزرگ خدا. اگر کتاب جدیدی برای خواندن داشته باشم، سعی می کنم که با کس دیگری آنرا بخوانم.

سعی می کنم از طریق برنامه گوگل(Google Document) گزارش ملاقاتهای خود را نگاه دارم، چند وقت یکبار نگاهی به آنها می اندازم، تا بدانم هدف از جلسات ما چیست. همچنین گزارش ملاقاتهای خود را با افرادی که قبلاً ملاقات می کردم، نگاه می دارم یا گزارش ملاقات با اعضایی که کمتر ملاقات می کنم و معمولاً برای هدف خاصی می باشد. من به 2 دلیل این کار را انجام می دهم: (1) این به عنوان یک فهرست دعایی عالی می باشد که صبحها در رازگاهان خود از آن استفاده می کنم، و (2) به من کمک می کند که گزارش کارهای خود را داشته باشم تا ارتباط خود را با افراد از دست ندهم و ببینم که آیا به طور استراتژیک از زمان خود استفاده می کنم. به عنوان نمونه، اگر به فهرست خود نگاه کنم و ببینم که مردان بسیاری دقیقاً مثل من هستند، ممکن است به طور سنجیده سعی کنم که ملاقاتهای خود را تنظیم کنم.

گاهی اوقات پیشرفت خوبی با این مردان دارم و گاهی اوقات پیشرفت خوبی ندارم. با بعضی از مردان به خوبی کنار می آیم؛ با بعضی از مردان به کندی پیش می روم. گاهی اوقات به ملاقاتهای خود ادامه می دهیم، چون همچنان مفید به نظر می رسد، اگر چه ارتباطمان از کیفیت کمتری برخوردار می باشد؛ گاهی اوقات تصمیم می گیریم که این ملاقاتها را متوقف کنیم، چون ما برای یکدیگر مناسب نیستیم.

بعضی از مردان رشد می کنند و بعضی دیگر راکد هستند. اگر مردی برای مدتی طولانی راکد بماند، ترجیحاً ملاقات خود را متوقف می کنم و احتمالاً شخص دیگری را به او پیشنهاد می کنم. خوب نیست که وقت خود را صرف کسی کنم که علاقمند به رشد یا مشورت گرفتن از کلام نیست.

من سعی می کنم که تمام روابط خود را آزاد بگذارم. گاهی اوقات وسیله ای در دست نجات دهنده (بازخرید کننده) هستم که خدا می خواهد از آن استفاده کند؛ گاهی اوقات، اینطور نیست. من مسیحا نیستم، عیسی همان مسیحا است، و می خواهم برای کسی که او را شاگرد می سازم، عیسی موضوع اصلی باشد، نه من یا کسی دیگر. غالباً، این مطلب به این معناست که افراد را رها کنم. ممکن است این کارِ سختی باشد، اما باید دائماً به خودم یاد آوری کنم که رشد روحانی آنها مهم است، نه اینکه از من برای رشد روحانی آنها استفاده شود.

همیشه لزومی ندارد که به صورت حضوری با افراد ملاقات کنم. من تماسهای تلفنی بسیاری با افرادی دارم که در مرکز شهر کار نمی کنند، و اغلب اوقات تنظیم زمانها برای تماسهای تلفنی راحت تر است و همچنان مفید می باشد.

گاهی به مردانی که با آنها ملاقات می کنم، ایمیل می فرستم، یک نقل قول تشویق آمیز یا یک تفکر و اندیشه ای از آیات کتاب مقدس یا یک مقاله خوبی را که پیدا کرده ام، برای آنها می فرستم. این خارج از برنامه است. گاهی اوقات، این ایمیل ها به صورت شخصی بوده و فقط برای یک نفر می فرستم و گاهی به یک گروه می فرستم.

من یک سری اسناد بر روی گوگل تهیه کرده ام که از کتاب مقدس اقتباس شده و درباره موضوعات گوناگون می باشد. اینها بر روی آیفون من قابل دسترسی می باشد، و مرتباً به سراغ آنها می روم تا مطمئن شوم که برای رسیدگی به مسائل افراد از کتاب مقدس استفاده می کنم، نه فقط از افکار خودم. من اسنادی با آیاتی دارم که درباره موضوعات زیر می باشد: شهوت، مُرشدی کردن( بزرگی کردن)، قابل اعتماد بودن کتاب مقدس، کشش و جاذبه میان هم جنسها، قومیّت، و زیبایی ( برای زنم و دخترانم).

 

یادداشت نویسنده: برای منابع عمیقتر درباره شاگرد سازی، من یادداشتهای نُه نشانه درباره شاگرد سازی از 2012 را توصیه می کنم. مخصوصاً، من از یک مقاله خلاصه، تمجید می کنم، “سفرنامه روزانه شخصی که شاگرد سازی می کند”، درباره اینکه برنامه روزانه ممکن است به چه شکلی باشد.