عضویت در کلیسا

پاک کردن فهرستها

مقالات
05.09.2019

اگر چه تقریباً هر روز داستانهایی از رهبران کلیسا در سراسر کشور می شنوم، اما وقتی ایمیل زیر را از یک شمّاس امین در یک کلیسای باپتیست (تعمیدی) دریافت کردم، متحیر شدم:

“از اینکه فرصتی به من دادید تا در مورد پاک کردن فهرستهای کلیسا با شما صحبت کنم، قدردانی می کنم. من دیروز لیستی از بیوه زنانی که در اطلاعات مربوط به اعضا ثبت شده بود، گردآوری کردم و متوجه شدم که در کلّ 141 بیوه در لیست اطلاعاتی ما وجود دارد، 38 نفر از آنها از دنیا رفته اند و 4 نفر از آنها عضو کلیساهای دیگری شده اند ( افرادی را که به عنوان “غیر فعال” یا ” اعضایی که اقامت ندارند” حساب نکرده ام). “

می توانید تصور کنید که میزبانان برنامه تلویزیونی گفتگوی شبانه، چطور این موضوع را مسخره خواهند کرد: ” آیا چیزی در مورد سی و هشت عضو مرده کلیسای باپتیست ایمان زنده شنیده اید؟ در مورد نیاز این کلیسا به تغییر نام صحبت کنید! ” اگر این وصف حال کلیساهای ما در سراسر این ملت و دیگر ملتها نبود، موضوع خنده داری می شد.

گزارشهای بد و فهرستهای تاریخ گذشته، وجود هر کشیش امینی را دچار مشکل می کند. با اینحال پیش از آنکه چیزی را پاک کنید، توجه کنید که چرا و چگونه باید این کار را انجام دهید.

چرا اعضا باید فهرست اعضای خود را پاک کنند؟

  1. نام و احترام مسیح در دنیا در خطر است. به دلواپسی شدید پولس رسول در رابطه با اعضای کلیسای قرنتیان فکر کنید ( اول قرنتیان 5).
  2. عضویت در کلیسا باید به بهترین شکلِ ممکن، عضویت در ملکوت مسیح را منعکس کند. ما نباید ورود اعضا یا خروج آنها را امری سبک بشماریم. “حذف کردن یک نفر از فهرست” باید با نهایت مراقبت انجام شود، حتی اگر این عضو خودش هیچ اهمیتی به این موضوع نمی دهد.
  3. کشیشان، مشایخ، و رهبران یک روز به خاطر کار شبانی خود به خدا ” حساب پس می دهند”. (عبرانیان 13 : 17). خدا به خاطر عدم امانتداری مکرّر شبانان، آنها را از شبانی قوم اسرائیل برکنار کرد. ( به عنوان نمونه، حزقیال 34).
  4. جماعتها هم به خاطر چگونگی دریافت اعضا به خدا حساب پس خواهند داد. توجه کنید که پولس در اول قرنتیان 5 به چه کسی اشاره می کرد!
  5. مسیحیانی که رشد و بلوغ کمتری دارند با این خطر مواجه هستند که درباره اهمیت کلیسا در رشد زندگی مسیحی گیج و سردرگم شوند و امکان دارد که به جایی برسند که از وضع خود خشنود و راضی باشند.
  6. عضوی که از منطقه ای نقل مکان می کند باید به کلیسایی در شهر جدید خود بپیوندد و خودش را به ایمانداران آنجا معرفی کند. اگر این کار را نکند، کلیسای سابقش باید از طریق نامه یا تماس تلفنی او را تشویق به انجام این کار کند. اگر او پاسخی ندهد، کلیسا باید به اطلاع این شخص برساند که در جلسه بعدی اعضا نام او را حذف خواهند کرد، در نتیجه آنها این پیغام را به این شخص می دهند که دیگر مسئول زندگی او نیستند.

 

کلیساها چگونه باید فهرستهای عضویت را پاک کنند؟

اگر شما برای همه موارد مشکل ساز در عضویت یک دفعه اقدام کنید، آتش می گیرید. اما مشکل این است که بدانید از کجا شروع کنید. آیا اعضای شما خوشحال می شوند از اینکه افراد محلی را که در جلسه حاضر نمی شوند، حذف کنید؟ اعضایی را که خارج از منطقه هستند، حذف کنید؟ افرادی که از دنیا رفته اند؟ ای کشیش، حکمت داشته باش و فقط کاری را انجام بده که اعضای تو بتوانند آنرا تحمل کنند. صبور باش و تعلیم بده تا زمانیکه آنها آماده حرکت شوند.

پس از کجا شروع می کنید؟ چندین دایره متحدالمرکز را در نظر بگیرید( مانند یک صفحه دارت)، با مرکزیت ( چشمِ گاو نر) که نشاندهنده عضویت معنادار می باشد. حلقه های بیرونی نشاندهنده عضویت بی معنی می باشد، و امیدواریم که برداشتن آنها راحت تر از همه باشد. در حالیکه شما از حلقه های بیرونی به سوی چشمِ گاو نر حرکت می کنید، فهرستهای عضویت شما باید به طور فزاینده ای شامل ایمانداران معترفی( اعتراف کرده) باشد که فعالانه در کلیسای شما شرکت دارند. بیایید از حلقه های بیرونی شروع کنیم و به سوی داخل حرکت کنیم؟

  1. اعضایی که از دنیا رفته اند. (در کلیسای من 10 نفر بودند!) پاک کردن بیرونیترین حلقه باید راحت ترین کار باشد. در جلسه بعدی کلیسای خود برای سازماندهی و نظم بخشیدن، این اسامی را در برابر جماعت قرار دهید با این پیشنهاد که در جلسه بعدی نام این افراد را از لیست اعضا پاک کنید. از جماعت نخواهید که بلافاصله این اسامی را پاک کنند، بلکه به آنها وقت بدهید تا در مورد این پیشنهاد فکر کنند.
  2. اعضایی که شما نمی توانید آنها را پیدا کنید. احتمالاً راحت ترین گروه بعدی برای حذف کردن می باشند. دو زن در کلیسای ما به مدت شش ماه، بیهوده به دنبال هفتاد نفر از اعضا بودند! بنابراین ما این اسامی را در مقابل جماعت گذاشته و از آنها کمک خواستیم. وقتی هیچ تلاشی به نتیجه نرسید، به جماعت پیشنهاد شد که این اسامی را حذف کنیم.
  3. اعضای غایب و بی علاقه. کلیسای ما تعداد زیادی از این اعضا داشت که ما آنها را پیدا کردیم ولی آنها دیگر نمی خواستند کاری با ما داشته باشند. ما خانمی را در آلمان پیدا کردیم که عضو کلیسایی شده بود که منکر تثلیث بود، و از اینکه با او تماس گرفتیم ناراحت شد.
  4. اعضای خارج از منطقه. اینها افرادی هستند که به خاطر مسافت زیاد نمی توانند به طور مرتب در کلیسا حاضر شوند، و داشتن هر مسئولیت و پاسخگویی معنادار هم تقریباً غیر ممکن است. بدون شکّ شما در این گروه با افرادی برخورد خواهید کرد که درک اشتباهی از عضویت دارند: “من عضویت خود را در آن کلیسا حفظ کرده ام چون در گروه کُر جوانان در سال 1959 سرود می خواندم” یا ” من در سال 1970 به قسمت جلوی کلیسا آمده و به مادرم قول دادم که عضوی امین باقی بمانم.” با وجود اتصال عاطفی به کلیسای شما، لازم است که به این گروه یاد بدهیم که درک درستی از عضویت کلیسا داشته باشند. ای کشیش به یاد داشته باش، تو برای هر یک از این افراد حساب پس می دهی. در دام فهرستی از اسامی که هرگز آنها را ملاقات نکرده اید، گرفتار نشوید. پیشنهاد کنید که این افرادی را که “حضور ندارند” از فهرست پاک کنید.
  5. اعضایی که در منطقه شما هستند و در کلیسا حاضر نمی شوند. قطعاً ما به یکی از دشوارترین دایره ها رسیدیم. این افراد می خواهند عضویت خود را حفظ کنند و می توانند در کلیسا حاضر شوند؛ اما نمی خواهند کار زیادی با کلیسا داشته باشند. این دایره غالباً دشوار است، به خاطر روابطی که این افراد با اعضای حاضر در کلیسا برقرار می کنند. شاید یک بچه ای باشد که بزرگ شده یا یک دوست قدیمی از گروه کُر باشد. دوباره می گویم، لازم است که به آنها تعلیم دهیم و به آهستگی حرکت کنیم.

پنج مقوله اول، بزرگترین و قابل مشاهده ترین هدفها می باشند. مقوله های دیگری هم وجود دارد، همچون ” افرادی که حاضر می شوند، اما بیانیه ایمان را امضا نمی کنند” یا ” در این منطقه هستند، اما نمی توانند حاضر شوند”. پیری یا ناتوانی ممکن است مانع از این شود که فردی در جلسات حاضر شود؛ نباید این افراد را جدا کنیم، بلکه به طور خاص باید از آنها مراقبت کنیم و به آنها اهمیت بدهیم! همچنین ما تشویق می کنیم که کارهای خیریه خاصی را برای اعضای پیری که از این منطقه نقل مکان کرده و به خانه های سالمندان رفته اند، انجام دهید. چرا؟ اغلب اوقات این افراد با درک متفاوتی از عضویت در کلیسا رشد کرده اند و غیر قابل تغییر هستند. از روی محبت، اجازه بدهید که آنها در فهرست باقی بمانند.

دوباره می گویم، از روی محبت به اعضای خود، فهرستها را سریعتر از زمانیکه جماعت شما بتواند با این موضوع کنار بیاید، پاک نکنید. برای عده ای شاید سالها طول بکشد تا بتوانند بر روی این حلقه های متفاوت کار کنند. بسیاری از اوقات کلیساها به خاطر اعمال کشیشی غیر محتاطانه از هم جدا شده اند، درحالیکه هدف آنها باید اتحاد باشد. به یاد داشته باشید، هر اسمی که در فهرست شما می باشد، چیزی بیش از یک اسم است؛ در واقع یک جان می باشد.